Sinds de laatste vijf jaren van de eenentwintigste eeuw is mijn thematisch verzamelde krantenfoto’s kleurrijker geworden. Mijn collagewerk kent geen stijlbreuk. Nog steeds laat ik de krantenfoto’s in tact, voor zichzelf spreken in een nieuw beeldsamenhang. Meestal plaats ik de foto’s weer onder elkaar en nu ook soms naast elkaar, dus maak ik lengte- en breedtecollages en werk soms met foto’s binnen een enkel beeldblad. Het lezen van de krant beleef ik nog steeds als een ritueel waaraan ik gehecht ben. Ook onderzoek ik het sculpturale element met Arte Povera materiaal en snippers. Het surrealisme dat collages vaak kenmerkt is in mijn werk niet mijn doel. Liever bereik ik ritme, vorm en beweging in zijn ornamentale abstractie, een brokstuk van bijeengeraapte scherven uit een chaotische bron; een bezwering van mijn angst en obsessie. Door met visuele variatie naar de actualiteit van het nieuws te kijken kan ik meerdere perspectieven in mijn visie en denkbeelden toelaten. De creatieve ruimte ervaren waarin vrijwaring en vrijheid gelden en ik de -in vrijheid ontstane verbondenheid en betrokkenheid kan laten Zijn en laten Zien.
Sommige Collages heb ik laten printen op polypropyleen zodat er meer vrijheid ontstaat in het formaat. De kleine werken variëren rond A 0, 1, 2, 3 en 4. De grote werken zijn stroken van 70 cm x 2 meter tot zelfs wel 3 meter lan
|
Titel
|
Maat
|
Techniek
|
1
|
McQueen, Mik, Gilbert & George
|
60×120
|
Kunstkrantenfoto-collage
|
2
|
Speelterrein
|
30×70
|
Krantenfoto-collage
|
3
|
Levenswijze
|
30×70
|
Krantenfoto-collage
|
4
|
Man met Vlaggen
|
20×70
|
Krantenfoto-collage
|
5
|
Strik, Panamarenko, en Breughel
|
25×65
|
Kunstkrantenfoto-collage
|
6
|
Vrouwenfiguren
|
30×70
|
Kunstkrantenfoto-collage
|
7
|
Dumas, Lachapelle, Lang
|
25×75
|
Kunstkrantenfoto-collage
|
8
|
Vermist
|
20×75
|
Krantenfoto-collage
|
9
|
Vermist2
|
15×75
|
Krantenfoto-collage
|
10
|
Gedenk
|
25×75
|
Krantenfoto-collage
|
11
|
Balan
|
25×75
|
Krantenfoto-collage
|
12
|
Glazenwasser
|
20×80 /
55×250 |
Print
|
13
|
Visser, Verkerk e.a.
|
15×80 /
50×250 |
Print
|
14
|
Kubrick en Boezem
|
18×80 / 55×250
|
Print
|
15
|
Vlakke Compositie
|
20×60
|
Krantenfoto-collage
|
16
|
Kentridge
|
16×60 |
Kunstkrantenfoto-collage
|
17
|
Vervlogen
|
20×60
|
Krantenfoto-collage
|
18
|
In de houding
|
20×60
|
Krantenfoto-collage
|
19
|
Dansers
|
18×60
|
Kunstkrantenfoto-collage
|
20
|
Democratia
|
35×60
|
Krantenfoto-collage
|
21
|
Gezichten in China
|
15×25
|
Beeld in beeld
|
22
|
Menigte in groen
|
15×25
|
Beeld in beeld
|
23
|
Verdriet
|
15×60
|
Krantenfoto-collage
|
24
|
Night&Day
|
25×60
|
Krantenfoto-collage
|
25
|
SENSE
|
22×60
|
Krantenfoto-collage
|
26
|
Man klimmend naar zijn fiets
|
20×20
|
Beeld in beeld
|
27
|
Kussende vrouwen
|
20×20
|
Krantenfoto en waterverf
|
27 – 2
|
Kussende vader en zoon
|
20×20
|
Krantenfoto en waterverf
|
28
|
Zitten Liggen Klimmen
|
20×30
|
Lagen transparante sheets
|
29
|
Different kind of people
|
20×30
|
Beeld in beeld
|
30
|
Gefeliciteerd!
|
15×60
|
Krantenfoto-collage
|
31
|
KOPPEN
|
20×60
|
Print
|
32
|
Get the picture
|
50×60
|
Print
|
33
|
HOOFD
|
90×120
|
A0 met lijst
|
34
|
Bergbeklimmer en man bij gasballonnen
|
35×80 / 70×120
|
Print
|
35
|
Van Levensbelang
|
35×70 / 70×120
|
Print
|
36
|
Rokende vrouw en Nijlbaars
|
30×70
|
|
37
|
Joli
|
70×120
|
Print
|
38
|
Herdenking
|
70×120
|
Print
|
39
|
Pistolleti, Yinka Shonibare e.a. |
30×70
|
|
40
|
Ter land en Zee
|
15×60
|
|
41
|
Tunnels (NancyHolt)
|
20×60
|
|
42
|
Meisje met snippers
|
30×60
|
Krantenfoto omhuld met krantenfotosnippers
|
43
|
Compositie met masker
|
60×70
|
Karton en snippers
|
44
|
Maskers en Nijlbaars
|
35×65
|
Karton, snippers, print
|
45
|
Masker
|
35×65
|
Karton en snippers Edgepaint
|
46
|
Compositie 1
|
30×65
|
Piepschuim, papier-maché en snippers
|
47
|
Compositie 2 |
25×70
|
Piepschuim, papier-maché en snippers
|
48
|
Doodle Arti |
25×35
|
Krantenfotocollage, papier, Edgepaint
|
49
|
Naar de eeuwige vrede |
|
|
Dag Mieke, er spreekt een grote liefde uit je werk- associaties, collages, een rijkdom aan beelden die in jou samenvloeien. Jij bent een centrumzoekende kracht te midden van een rijkdom aan ‘beelden’ die jij tot je toelaat en dus in jou samenvloeien. Dat is meer dan ordenen, al heeft het daarmee te maken. Het is de kern van alle werkelijkheid, het onophoudelijk balanceren tussen centrum vliedende en centrumzoekende krachten. HET IS ALS HET LEVEN ZELF. Want de meest fundamentele universele wet van alle werkelijkheid is die van een allesomvattende transformatie. Dat geldt niet alleen voor de mens- al kan die het dankzij zelfreflectie begrijpen en dus bewustmaken- maar voor alle werkelijkheid. Eenmaal in het ZIJN, altijd in het ZIJN: we weten alleen niet hoe. Het is de wet van geboren worden, leven, sterven en permanent transformeren:… ‘To think of myself as an individual as being part of a whole, to think the cells, the atoms, the constituant elements of who I am, have always existed and will always exist. All of reality is interconnected in this fundamental way. The core message, the theological message of islam is precisely te notion that reality existence is One, just like God is ONE! That is the beautiful message. (Reza Aslan) This is the notion of tahwid (Fons Elders). Islam unknown 92
Groet uit de Cévennes! Fons
© Mieke Welling 2024 | Development TCP